Gramy sobie kampanię w Cyberze w gigantycznym mrówkowcu, coś jak wieżowiec z Judge Dredda. Gangi, strzelaniny, narkotyki, etc. Gracze mają swoje piętro i nim zarządzają. Ale już któryś raz doszło do rzeźni, masowej strzelaniny i radosnej masakry cywilów (trochę z winy graczy, ale na szczęście nie oni masakrowali swoich ziomków).
Potrzebuję jakiejś prostej mechaniki obrazowania niepokojów społecznych, kiedy wybuchają zamieszki, a kiedy samosąd. [...]
Rozwiązanie, które zaproponuję poniżej może się wydać niektórym nieco znajome. Nic dziwnego - zostało ono zaadaptowane z mojej tabeli spotkań losowych do Neuroshimy, o której pisałem wieki temu.
Główna zasada jest następująca. Jest modyfikator do rzutu - nazwijmy go przykładowo "współczynnikiem niezadowolenia społecznego" - kumulatywny, zwiększany o jeden za każdym razem gdy gracze popełniają błąd, lub w wyniku ich decyzji cierpią podwładni czy podopieczni LUB zmniejszany za każdym razem, gdy Bohaterowie Graczy będą działać na korzyść lub w obronie swojej społeczności. Modyfikatora tego używa się do rzutu kością dwudziestościenną celem określenia losowych wydarzeń. Częstotliwość rzutu zależnie od potrzeb - może być raz na dzień fikcji, raz na każdą interakcję z większą grupą Bohaterów Niezależnych, lub kiedy akcja na sesji zwalnia i trzeba jej dodać pikanterii.
Wynik rzutu odczytuje się z tabeli - przykładowo - pięćdziesięciu pozycji uszeregowanych od najbardziej dla graczy korzystnych jak obdarowywanie bohaterów podarunkami, czy płacenie podatków bez szemrania (niskie numery w tabeli) po wręcz zagrażające życiu ich postaci (wysokie numery w tabeli). Warto zauważyć, iż nawet na najniższym progu pojawia się kilka opcji negatywnych - zawsze znajdzie się jakiś malkontent... Warto też zauważyć, że samym rzutem kości dwudziestościennej ciężko jest osiągnąć wynik, dajmy na to, czterdzieści. Wynika to stąd, że w miarę jak modyfikator niezadowolenia będzie wzrastał, przed graczami otworzy się perspektywa bardziej poważnych reperkusji, a stracą szansę na te kilka pozytywnych interakcji. Trzecia rzecz, którą warto zauważyć - nie ma górnego pułapu niezadowolenia - modyfikator może rosnąć coraz bardziej zawężając opcje graczy i prezentując ciekawą perspektywę wylosowania przez MG "losu gorszego niż śmierć w niesławie"...
Poniżej przygotowałem przykładową tabelę, być może ktoś uzna ją za przydatną i skorzysta - tymczasem ma służyć za ilustrację przykładu...
STOPIEŃ NIEZADOWOLENIA SPOŁECZNEGO | |
d20 | WYDARZENIE |
1 | BN dobrowolnie przynosi trybut/haracz/podatek |
2 | grupa BN z terytorium kontrolowanego przez konkurencję osiedla się na terytorium BG przynosząc ze sobą dodatkowe zasoby i usługi |
3 | BG otrzymuję zniżki 10-20% przy następnych zakupach |
4 | atrakcyjna/ny BN nachalnie ładuje się BG do łóżka |
5 | dziecko prosi BG o autograf |
6 | lokalna stacja radiowa jest przychylna BG i nadaje informacje zgodne z ich narracją |
7 | rozbawiony BN stawia BG drinka |
8 | lokalne media debatują nad ostatnimi decyzjami BG |
9 | mijani BN odpowiadają na powitania uśmiechem, ale coraz częściej odwracają wzrok |
10 | ktoś wylewa na BG drinka w barze |
11 | grupa BN szemra między sobą po czym spostrzegłwszy drużynę BG rozpierzcha się |
12 | w barze zapada cisza gdy BG wchodzą |
13 | media pokazują zapętlone nagrania z konsekwencji ostatnich złych decyzji BG powstrzymując się od komentarza |
14 | lokalny disc-jockey na żywo rapuje dissa na BG |
15 | w lokalnych sklepach/warsztatach towary i usługi są oferowane BG z zawyżoną ceną |
16 | niewielkie grupy BN pikietują protestując przeciwko zwierzchnictwu BG |
17 | lojalny BN informuje BG o planowanym na nich ataku |
18 | kilku BN wspierających władzę BG odchodzi |
19 | BG zaproszeni zostają do programu na żywo po czym zarzuceni serią niewygodnych oskarżycielskich pytań |
20 | BG odmówiono sprzedaży towaru/wykonania usługi |
21 | właściciel sklepu/warsztatu obrzuca BG wyzwiskami i wyrzuca ich za drzwi |
22 | w zbieranych podatkach/haraczach brakuje niewielkich sum w stosunku do wcześniej ustalonych kwot |
23 | na zhackowanych vid-boardach pojawiają się manifesty nawołujące do buntu |
24 | liczni BN wychodzą na ulice protestując przeciwko zwierzchnictwu/władzy BG |
25 | na vid-boardach wyświetlają się wulgarne obelgi w stronę BG |
26 | BG otrzymują listy z pogróżkami |
27 | niewielkie grupy BN odmawiają płacenia podatków |
28 | przedstawiciele służb porządkowych zostają zaatakowani |
29 | lojalny BN dostaje listy z pogróżkami |
30 | media nawołują do bojkotu zwierzchnictwa BG |
31 | ktoś hackuje osobisty terminal jednego z BG |
32 | ktoś z bliskiego otoczenia BG szpieguje dla konkurencji |
33 | sprzęt należący do BG jest sabotowany |
34 | w czasie wszczętej po pijaku burdy ktoś rzuca się z nożem na BG |
35 | wzburzeni cywile BN szabrują sklepy i warsztaty |
36 | lojalny BN zostaje pobity przez grupkę nierozpoznanych sprawców |
37 | akty wandalizmu wymierzone przeciwko nieruchomościom BG |
38 | dzieci rzucają w BG kamieniami |
39 | lojalny BN zostaje porwany, BG dostają paczkę z losową częścią ciała i żądaniem okupu |
40 | BG znajdują bombę „garażowej roboty”, której mieli być celem |
41 | siedziba BG zostaje podpalona |
42 | konwój BG zostaje ostrzelany |
43 | seria wywołanych narkotykami samobójstw wśród młodzierzy |
44 | wojny gangów, uczciwi obywatele boją się wychodzić z mieszkać w godzinach wieczornych |
45 | walne ruszenie – grupa BN z widłami i maczetami rusza urządzić BG samosąd i obalić ich władzę |
46 | pomniejszy lokalny gang postanowił wykroić część terytorium BG dla siebie i ma poparcie lokalnych BN |
47 | ludzie opuszczają tereny zarządzane przez BG, pustostany i zabite dechami warsztaty zaczynają być częstym widokiem |
48 | gniewny BN otwarcie wyciąga broń i strzela do BG w zatłoczonym miejscu publicznym |
49 | lojalny BN zostaje brutalnie zabity, transmisja puszczana jest na większości vid-boardów bloku |
50 | wynajęto płatnego zabójcę wyposażonego w strzelbę snajperską i flotę dronów kamikadze do zgładzenia BG |
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz